تاریخیتِ وجود ابراهیمِ پاتْریارْک

دسامبر 9, 2012

آن‌چه در زیر می‌یابید، ترجمه‌یِ بخشی از نوشتاری است تحتِ عنوانِ Abraham Affirmed و توسطِ Alden Bass به‌نگارش درآمده است.
(.Copyright © 2003 Apologetics Press, Inc)

* * * * * * * * * *

تصدیق تاریخیت شخصیت ابراهیم
تألیفِ Alden Bass
ترجمه از شاه‌‍پور برنابا جوینده

هرچند شواهد مستقیمی مبنی بر وجود ابراهیمِ پاتْریارْک موجود نیست، با این وجود، جزئیاتِ ضمنی‌یِ موجود در روایاتِ کتابِ‌مقدس که به شرایط محیطی و موقعیتِ دوران او مربوط هستند، به اندازه‌یِ کافی توسطِ واقعیت‌های باستان‌شناسی تأیید گردیده‌اند. بر مبنایِ گاه‌شناسی کتابِ‌مقدس، ابراهیم ​​حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد زندگی می کرد. او پسر تارح بود و در شهر اورِ کلدانیان به‌دنیا آمد (پیدایش ۱۱ : ۳۱)، و به‌فرمانِ خدا به سرزمین کنعان مهاجرت کرد (پیدایش ۱۲ : ۱). در واقع، شهر اور در حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد بود که آباد شد و رونق گرفت، و به‌عنوان مرکزی از ثروت و فراگیری مشهور بود (Free, 1992, p. 46). [برطبق یافته‌های باستان‌شناسی] همسایگانِ ابراهیم بایستی بت‌پرست بوده باشند، و ننا (Nanna) خدایِ ماه را پرستش کرده باشند؛ همان‌طور که متن کتابِ پیدایش نشان می دهد (پیدایش ۳۱ : ۱۹). پس از اقامت در کنعان، لوط برادرزاده‌یِ ابراهیم به‌دامِ پادشاهان بین‌النهرین افتاد (پیدایش ۱۴). اگرچه در مورد این پادشاهان تاریخ چیز خاصّی به ما نمی‌گوید، امّا نام‌های آن‌ها در این دوره‌یِ زمانی رایج بوده است (Free, p. 52)؛ و انگیزه‌یِ معقول آن‌ها برای تاخت‌وتاز در سرزمین فلسطین می‌تواند یافتن مس در نهشته‌های عظیمِ فلسطین باشد (Hoerth, 1998, p.96).

جالب‌ترین کشفِ باستان‌شناسی تاکنون که داستان پاتْریارْک‌ها را تصدیق می‌کند، کشفِ الواح نوزی (tablets of Nuzi) است، که بین سال‌های ۱۹۲۵ و ۱۹۴۱ به‌وقوع پیوست. هنگامی که ابراهیم و سارا متوجه شدند که صاحب فرزند نمی‌شوند و قادر به تولید وارث نیستند، ابراهیم برآن شد تا بنده‌یِ خود العاذار دمشقی را وارث خود گرداند (پیدایش ۱۵ : ۲). این کار اقدام رایجی بود برای یک زوج بدون فرزند در خاورمیانه‌یِ باستان. و به همین دلیل بود که سارا شوهرش را به گرفتن کنیز خود، هاجر، تشویق نمود تا از او صاحب پسری شود. این اقدام، اگرچه مطابق خواستِ خدا نبود، برطبق اسناد نوزی یک روش استاندارد بود (Unger, 1973, p. 122). ویلیام اف. آلبرایت، باستان‌شناس شهیر در زمینه‌یِ باستان‌شناسیِ سرزمین‌های کتاب‌مقدسی، چنین اظهار داشته است:

در حال حاضر، هرچه بیشتر در حال روشن‌شدن است که سنت‌های پاتْریارْک‌ها که در کتاب پیدایش ثبت شده‌اند، با دقت جالبِ‌توجهی شرایط واقعی‌یِ محیطی از عصر برنز میانه، و به‌ویژه دوره بین سال‌هایِ ۱۸۰۰ و ۱۵۰۰ پیش از میلاد، را بازتاب می‌دهند. (as quoted in Unger, p. 121)

بنابراین، به‌رغم یافت نشدنِ نام ابراهیم، ​​باستان‌شناسی وثافتِ متنی کتاب‌ِمقدس تأیید نموده است.

——————————————————————————–

ریفرنس‌ها:

Free, Joseph (1992), Archaeology and Bible History (Grand Rapids: Zondervan).

Herzog, Ze’ev (1999) “Deconstructing the Walls of Jericho” [On-line], URL: http://www.bib-arch.org/bswbBreakingIllSpecial1.html.

Hoerth, Alfred (1998), Archaeology and the Old Testament (Grand Rapids: Baker).

Shanks, Hershel (1999), “Herzog’s Attacks on the Bible Unjustified” [On-line], URL: http://www.bib-arch.org/bswbBreakingIllSpecial2.html.

Unger, Merrill (1973), Archaeology and the Old Testament (Grand Rapids: Zondervan).

——————————————————————————–

بازگشت به آرشیوِ مربوطه:  کتاب‌ِمقدس و تاریخ

.

——————————————————————————–